U bevindt zich hier: Home / Hulp bij uw keuze / Rolluiktechniek

Hoe werkt een rolluik?

De aanschaf van een rolluik is een langetermijninvestering. Om beter te kunnen beoordelen wat u aanschaft, geven wij u meer inzicht in de constructie, de aandrijving, de bediening en de veiligheidsopties van rolluiken.

Constructie

Panster
Het pantser is het meest zichtbare deel van het rolluik. Het komt veelal overeen met het type rolluik. Bij een gesloten rolluik bestaat het pantser bijvoorbeeld uit enkelwandige profielen of lamellen die vlak of bol kunnen zijn. Het pantser van een rolhek is opgebouwd uit stripstaal (striprolhekken) of buisprofielen (schalmrolhek, ook wel buisrolhek genoemd). Een transparant rolluik kent een pantser dat bestaat uit een metalen raamwerk met daarin panelen polycarbonaat. Dit type rolluik wordt ook wel paneelsysteem genoemd. In tegenstelling dat alle andere rolluiken kent een schaarhek een pantser dat niet verticaal beweegt, maar horizontaal. Het pantser wordt middels een scharende beweging naar de zijkant weggeschoven.
Eindstukken
De lamellen van een rolluik zijn aan de zijkanten afgewerkt met eindstukken, ook wel nokblokken genoemd. zitten aan de zijkanten van het pantser. Wanneer het rolluik eenmaal is gemonteerd, kunt u de eindstukken niet zien omdat zij in de geleider zitten. De eindstukken zorgen ervoor dat de lamellen niet ten opzichte van elkaar kunnen schuiven en zijn van staal of van kunststof. De kunststof eindstukken worden het meest toegepast omdat kunststof gemakkelijk door de metalen geleiders glijdt. Hierdoor loopt het rolluik licht. Bij stormhaken zijn de eindstukken van staal.
Zijgeleiders
Rolluiken en rolhekken worden bij het open- en dichtdoen aan de zijkant geleid in U- of G-profielen. Deze geleiders zijn van verzinkt staal of van aluminium met een wanddikte van minimaal 3 millimeter. De breedte van de geleider is afhankelijk van de breedte van het pantser. Hoe breder het pantser des te verder het in de geleiders moet zitten om uitwaaien en uittrekken te voorkomen. Volgens de norm van branchevereniging Romazo moet minimaal 1% van de breedte van het pantser in de geleiding lopen waarbij een minimum geldt van 3 centimeter.

Standaard gebruiken wij voor de geleiders U-profielen. Als een grotere inbraakveiligheid gewenst is, als het rolluik te breed is voor de gewone U-profielen of als er sprake is van extreme windbelasting, zijn stormgeleiders met een G-profiel noodzakelijk. In dat geval voorzien wij het pantser van stalen eindstukken met stormhaken die dan in het G-profiel haken. Hierdoor kan het pantser niet uit de zijgeleiders worden getrokken. Deze stormhaakconstructie zorgt voor een hogere beveiligingswaarde, vooral bij brede rolluiken. De geleiders kunnen worden voorzien van rubberen of kunststof strippen waardoor het rolluik soepeler en met minder geluid open en dicht gaat.

Kokers
De zijgeleiders zijn bevestigd op rechthoekige kokers van verzinkt staal die aan de consoleplaat worden vastgemaakt. Zijgeleiders, kokers en de consoleplaten vormen de draagconstructie van het rolluik. De breedte van de kokers is afhankelijk van het type motor en afrolbeveiliging die worden gebruikt.
Consoleplaat
De consoleplaat is een plaat waarop de rolluikmotor en de afrolbeveiliging (of lager) worden bevestigd. De consoleplaat heeft dezelfde vorm als de rolluikkast en maakt deel uit van de dragende constructie.
Onderlijst
Het rolluikpantser is aan de onderzijde afgewerkt met een dubbelwandige onderlijst van geanodiseerd aluminium. Deze onderlijst wordt voorzien van een rubber profiel om beschadiging van de (tegel)vloer of werkblad te voorkomen. In dit rubber profiel kan eventueel een onderloopbeveiliging worden aangebracht.

De onderlijst dient niet alleen ter verfraaiing. Het rolluik krijgt hierdoor in combinatie met de oprolas en zijgeleiders meer stevigheid. Wanneer dit nog niet voldoende is omdat bijvoorbeeld een grotere inbraakveiligheid gewenst is, of bij een rolluik dat te breed is voor de standaard onderlijst, bevestigen wij een extra hoeklijn aan de onderlijst.

Omkasting
De omkasting is een vier of vijfzijdige kast gemaakt van een verzinkte staalplaat van 1 mm dikte en bevindt zich boven het rolluikpantser. Hierin zit de stalen oprolbuis (as) waarin de buismotor is weggewerkt en waaromheen het rolluik oprolt. De omkasting dient als afwerking van het rolluik en beschermt het oprolmechanisme tegen vuil en poging tot inbraak. De kast kan in iedere gewenste kleur gespoten worden.

Een omkasting is alleen noodzakelijk als het niet mogelijk is het opgerolde rolluik in het plafond of de luifel weg te werken. Bij hoge industriële roldeuren zit het oprolmechnisme vaak binnen en dan wordt er ook geen omkasting gebruikt.

Opsteek- en kettingmotoren worden nooit in de rolluikkast geplaatst.  Wanneer zo’n motor en het oprolmechanisme buiten zitten, dan is een eigen omkasting noodzakelijk.

Schaarhekken hebben uiteraard geen kast.

Oprolbuis
De oprolbuis is een holle, stalen buis. De ruimte in de buis wordt benut om de buismotor weg te werken. De diameter van de buis is niet afhankelijk van de motor maar van de lamel. De lamel moet er soepel omheen kunnen rollen.

Aandrijving

Buismotor
Rolluiken van Wessels Rolluikenfabriek worden geleverd met SIMU buismotoren (8% inschakelduur). We bouwen deze buismotoren in de oprolbuis in. In zo’n oprolas kan de buismotor zijn warmte moeilijk kwijt en daarom is hij thermisch beveiligd. Dat betekent dat de motor afslaat wanneer hij te warm wordt. Dit gebeurt bij te frequent gebruik. Pas als de motor weer voldoende is afgekoeld, functioneert hij weer. Rolluiken met een buismotor kunnen daarom maximaal tien keer op een dag open- of dicht worden gedaan.
Opsteekmotor
In tegenstelling tot een buismotor kan een opsteekmotor onbeperkt worden gebruikt. Rolluiken die regelmatig open en dicht moeten, zoals roldeuren, voorzien we daarom van opsteekmotoren van GFA. Daarnaast gebruiken we opsteekmotoren als een rolluik te zwaar is voor het vermogen van een buismotor. Bij opsteekmotoren is het noodzakelijk dat er ruimte aan de zijkant is, omdat een opsteekmotor naast de oprolbuis wordt geplaatst.
Kettingmotor
Deze elektrische aandrijving werkt door middel van kettingoverbrenging die aan de oprolbuis is gekoppeld. We maken gebruik van kettingmotoren als er weinig ruimte aan de zijkant is en bij hele zware rolluiken en roldeuren (> 1000 kg). Wanneer het belangrijk is dat een rolluik snel open en dicht gedaan kan worden, dan plaatsen we frequentiegeregelde kettingmotoren.

Bediening

Handbediening
Over het algemeen wordt een rolluik elektrisch bediend door middel van een draaischakelaar, een sleutelschakelaar die aan de buitenkant zit, of via het intoetsen van een code op een codepaneel. Als er echter geen elektriciteit beschikbaar is dan kunnen we een rolluik voorzien van een veertrommel. U moet het rolluik dan met de hand omhoog tillen. Een dergelijk handbediend rolluik is minder geschikt als inbraakbeveiliging en kan alleen worden toegepast bij rolluiken van maximaal 100 kg
Dodemansbediening
Wessels Rolluikenfabriek levert, geheel volgens de Eurpese regelgeving EN 13241, alleen rolluiken met een dodemansbediening. Dit houdt in dat de bedieningsknop altijd vastgehouden moet worden bij het openen en sluiten van het rolluik. Zodra de knop wordt losgelaten, stopt ook het rolluik. Dit geldt zowel voor handbediening als voor bediening op afstand. Als het toch gewenst is dat een rolluik met slechts één druk op de knop is te bedienen, is een onderloopbeveiliging verplicht.
Opbouwschakelaar
Onze rolluiken zijn standaard voorzien van een opbouwschakelaar. Dit houdt in dat u de draai- of drukschakelaar moet vasthouden zolang het rolluik loopt. Uiteraard kunt u ook kiezen voor andere bedieningsopties.
Sleutelschakelaar
Als de schakelaar van het rolluik in een openbare ruimte zit, dan is een sleutelschakelaar verplicht. Deze schakelaar werkt hetzelfde als een draaischakelaar alleen is er een op maat gemaakte sleutel nodig om het rolluik te bedienen. Komt de sleutelschakelaar aan de buitenkant, dan kunnen onbevoegden het rolluik ook openen door de relaiskast open te breken en het contact om te draaien. Het is dan raadzaam voor een sleutelschakelaar met ZBA-beveiliging en noodhandzender te kiezen. In dat geval monteren wij tussen de schakelaar en de motor van het rolluik of rolhek een ZBA-beveiligingsrelais. Wanneer iemand aan de sleutelschakelaar rommelt of hem openbreekt, dan registreert het beveiligingsrelais dit. De spanning valt weg en het rolluik werkt niet meer. Doordat de ZBA-beveiliging is geactiveerd, is ook de noodhandzender die u bij oplevering ontvangt, geactiveerd. U kunt deze gebruiken om uw rolluik te bedienen. Intussen belt u ons om uw sleutelschakelaar te laten herstellen. Wij resetten dan gelijk uw beveiliging en binnen 24 uur functioneert uw rolluik weer als vanouds.
Afstandsbediening
Het is ook mogelijk een rolluik of rolhek op afstand met een handzender te bedienen. Deze handzender is voorzien van een digitale code die moeilijk te kraken is. Het voordeel hiervan is dat er aan de buitenkant van het pand geen bedieningsmechanisme zit waarmee gemanipuleerd kan worden. Als u kiest voor een afstandsbediening dan is een onderloopbeveiliging bijna altijd verplicht. Door deze extra beveiliging stopt het pantser met afrollen zodra er iets of iemand onder staat.
Code-, badge- en vingerafdrukbediening
Bij de zogenaamde codebediening bedient u het rolluik door een cijfercode op een bedieningspaneel in te toetsen. Een rolluik kan ook worden geactiveerd door een badge voor een codeslot te houden. Badgebediening wordt vaak toegepast in combinatie met het automatisch sluiten van een rolluik zoals bij parkeergarages. Bij vingerafdrukbediening (vingerscanner) legt u uw vinger op het bedieningspaneel dat uw vingerafdruk scant en zo wordt het rolluik aangestuurd. .
Koppeling met tijdklok of alarmsysteem
U kunt een rolluik ook aan laten sturen door een tijdklok zodat het rolluik automatisch open- en dichtgaat. Of u koppelt het rolluik aan het alarm. Op het moment dat u het alarm inschakelt, sluit het rolluik automatisch en bij het uitschakelen van het alarm gaat het rolluik automatisch open.
Centrale bediening
Als u meerdere rolluiken heeft, is centrale bediening wellicht een handige optie. Met een simpele druk op de knop gaan dan alle rolluiken tegelijk omhoog of omlaag.
Nood(hand)bediening
De noodbediening biedt uitkomst als er een storing is in de elektriciteitsvoorziening of in het elektrische gedeelte van het rolluik. In de kast is een oog aangebracht met een slot erop. In geval van nood is dit slot te openen met een speciale sleutel. U kunt het rolluik dan omhoog halen door met de bijbehorende slinger aan het oog te draaien. Bij een elektrische noodbediening zorgt een back-upbatterij voor een noodstroomvoorziening.
Combinaties
Uiteraard is het ook mogelijk verschillende bedieningssystemen te combineren. Voor parkeergarages bij appartementencomplexen levert Wessels Rolluikenfabriek bijvoorbeeld regelmatig een verkeersregelinstallatie die in combinatie met het bedieningssysteem werkt. Voor welke combinatie u ook kiest, wij verzorgen de complete installatie en regelen alles voor u. Daardoor heeft u ook één aanspreekpunt en dat is wel zo gemakkelijk. Niet alleen bij het installeren van de verschillende systemen, maar ook daarna. Mocht er zich een storing voordoen, dan bent u met één telefoontje naar Wessels Rolluikenfabriek klaar.

Veiligheidsopties

Onderloopbeveiliging
Een onderloop- of onderregelbeveiliging onderbreekt het afrollen van een rolluik zodra er iets onder staat. Het systeem werkt als volgt: in het rubber dat in de onderlijst is verwerkt, lopen twee draden die zijn bekleed met een geleidend rubber. De draden in de onderloopbeveiliging zijn via een spiraalkabel of een draadloos systeem met de besturingskast verbonden. Zodra het rubber iemand of iets raakt, verandert de weerstand in het circuit en stop het rolluik met afrollen. Een onderloopbeveiliging werkt zelfbewakend: bij een eventuele storing in het beveiligingssysteem zelf functioneert het rolluik ook niet meer.
Afrolbeveiliging
Een afrolbeveiliging, of valbeveiliging zorgt ervoor dat de oprolbuis niet sneller draait dan twintig omwentelingen per minuut. Bereikt het rolluik bij het afrollen toch een hogere snelheid, dan slaat de motor door de afrolbeveiliging af waardoor het rolluik tot stilstand komt. Op plekken waar mensen onder het rolluik door kunnen lopen, is een afrolbeveiliging verplicht.
Knelbeveiliging
Volgens de huidige normen mag er geen risico bestaan dat iets of iemand bekneld raakt onder een rolluik. De meest toegepaste (en toegestane) mogelijkheden van knelbeveiliging zijn:
• Een schakelaar op een plaats met vrij zicht op het rolluik. Hierbij mag het rolluik niet automatisch naar beneden gaan. Wanneer vreemden bij de schakelaar kunnen moet de schakelaar met een sleutel worden bediend.
• Toepassen van een onderloopbeveiliging.
• Gebruik van fotocellen in de dagopening. Bij een rolhek met een open structuur zoals bij parkeergarage rolhekken moeten ook aan de bovenkant fotocellen worden gemonteerd om te voorkomen dat bij het oprollen van het hek, personen die erin zijn geklommen, bekneld raken.
• Lichtlijsten kunnen ook registreren of er voorwerpen of personen in de opening staan wanneer het rolluik gesloten wordt.
Inklimbeveiliging
Rolhekken lenen zich uitstekend om in te klimmen. Dat doen kinderen dus ook. Om te voorkomen dat ze klem komen te zitten wanneer het rolluik opengedaan wordt, worden parkeergarage rolhekken meestal voorzien van een inklimbeveiliging (intrekbeveiliging). Deze extra veiligheidsfunctie werkt met behulp van fotocellen. Een fotocel bestaat uit een zender en een ontvanger waartussen een infrarode lichtstraal wordt verstuurd. Wanneer er iemand in het rolhek zit, dan wordt de lichtstraal van de fotocel onderbroken en op dat moment stopt het rolluik.
Sloten en vergrendeling
De motor van rolluiken, rolhekken en transparante rolluiken wordt zo ingesteld dat het pantser bij het afrollen een heel klein stukje verder wordt afgerold. Hierdoor zit het pantser als het ware klem en kan het niet worden opgetild. Indien gewenst kunnen we ook rolluiken leveren met een grondslot, zijgeleidersloten of een espagnoletslot.
Onze schaarhekken voorzien we van een enkel- of dubbelzijdig (europrofiel) cilinderslot of een driepunts haakslot.